تفاوت ورق گرم و سرد

تفاوت ورق گرم و سرد

تفاوت ورق گرم و سرد ، این دو ورق پایه‌ی اصلی بسیاری از محصولات فولادی موجود در بازار هستند. از نظر ویژگی، کاربرد و بسیاری موارد دیگر، تفاوت‌های اساسی با هم دارند. برای پی‌ بردن به تفاوت‌ ورق گرم و سرد، ابتدا باید به خوبی این دو محصول فولادی را بشناسیم. در ادامه با آرتا استیل تهران همراه باشید.

ورق گرم

از آنجایی که این نوع از ورق با نورد گرم تولید می‌شود، به «ورق گرم» معروف است. ورق گرم در دمایی بالاتر از 900 درجه‌ی سانتی‌گراد و طی فرآیند نورد، به وسیله‌ی غلتک‌های مخصوص نورد ساخته می‌شود. علت استفاد از چنین دمایی این است که برای شکل‌دادن به فولاد، باید آن را به دمایی بالاتر از دمای تبلور برسانیم. برای ساخت ورق نورد گرم، نکات زیر باید رعایت شوند:

  • حرارت باید به صورت یکنواخت و طولانی به همه‌ی قسمت‌های این ورق انتقال داده شود.
  • غلتک‌های نورد باید به صورت مداوم بر سطح ورق، حرکت داده‌ شوند.
  • در پایان فرآیند نورد، ورق باید با روش‌ها و شیوه‌های گوناگون، سرد شود.
  • پس از سرد شدن ورق، باید پرداخت‌های دیگری مانند سمباده‌زنی یا شست‌وشو با اسید روی ورق انجام شود.

ویژگی‌ های ورق گرم

همان‌طور که گفته شد، پس از ساخت ورق گرم، لازم است که فرآیند سردسازی ورق انجام شود. طی این فرآیند، آسیب‌های ظاهری زیادی در سطح ورق ایجاد می‌شود. بسیاری از این آسیب‌ها به وسیله ‎ی سمباده‌زنی یا اسیدشویی از بین می‌روند. اما در نهایت، این ورق‌ها شکل ظاهری چندان مطلوبی به خود نمی‌گیرند. همچنین، بدنه‌ی آن‌ها بسیار خشن و زبر باقی می‌ماند. به همین دلیل، به این محصول، «ورق سیاه» هم می‌گویند.

علاوه بر ویژگی‌های ظاهری، ورق گرم دارای ویژگی‌های فنی زیر نیز هست:

  • قیمت کمتری نسبت به انواع ورق دارد.
  • ضخامت آن از یک و نیم میلی‌متر تا صد میلی‌متر متغیر است.
  • از این ورق در ساختمان‌سازی، کشتی‌سازی و خودروسازی بهره می‌برند.
تفاوت ورق گرم و سرد

ورق سرد

ورق سرد، با نورد سرد تولید می‌شود. این ورق‌ها معمولاً ضخامت کمتری نسبت به سایر محصولات فولادی دارند و این نکته در افزایش زیبایی ظاهری آن‌ها، موثر است.ورق سرد، در سه شکل معمولی، نیمه‌کشش و فوق‌کشش به بازار عرضه می‌شود. ورق‌های سرد، پایه‌ی تولید ورق‌های روغنی و گالوانیزه هم هستند که در بسیاری از قسمت‌های صنعت به کار می‌روند و هر کدام، ویژگی‌ها و کاربرد متفاوتی دارند.

ویژگی‌ های ورق سرد

ورق سرد، معمولاً در ساخت لوازم خانگی، مبلمان اداری، انواع قفسه‌ها و مصالح ساختمانی کاربرد دارد و در عرض 100 تا 125 سانتی‌متر و با ضخامت 0.3 تا 3 میلی‌متر به بازار عرضه می‌شوند.همچنین این ورق‌ها در ابعاد و سایزهای گوناگونی، متناسب با نیاز خریدار، قابل‌ تولید هستند.

تفاوت ورق گرم و سرد

تفاوت ورق گرم و سرد

با توجه به موارد گفته شده، می‌توان نتیجه گرفت که مهمترین تفاوت‌های ورق سرد و گرم، عبارتند از:

تفاوت در نحوه تولید

اولین و بدیهی‌ترین تفاوت میان ورق‌های گرم و سرد، تفاوت در روش تولید این دو محصول فولادی است. فولاد در نورد گرم، تا دمایی نزدیک به هزار درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد تا غلتک‌های مخصوص ورق‌های سیاه را تولید کند. اما در فرآیند نورد سرد، فلز و دیگر قطعات دستگاه، دمایی نسبتاً معمولی دارند و همه‌‌ی فرآیندها بدون هیچ حرارتی انجام می‌شود.فرآیند تولید ورق سرد تا حدودی پیچیده‌تر است. در نتیجه، محصولات نورد سرد با قیمتی بیشتر از دیگر محصولات فولادی در بازار آهن‌آلات دیده می‌شوند.

آلیاژ به کار رفته

ورق گرم با آلیاژی به نام ST37 به بازار عرضه می‌شود، درحالی که ورق‌های نورد سرد در سه آلیاژ متفاوت به عرصه فروش می‌روند:

  • آلیاژ ST12 با عنوان ورق‌های معمولی
  • آلیاژ ST13 با عنوان ورق‌های نیمه‌کششی
  • آلیاژ ST14 با عنوان ورق‌های فوق‌کششی
تفاوت ورق گرم و سرد

تفاوت در کاربردها

بارزترین تفاوت این دو ورق، تفاوت در صنایع مورد استفاده است. ورق‌های نورد گرم برای پروژه‌ها و صنایع بزرگ‌تر به‌کار می‌روند، درحالی‌که ورق‌های نورد سرد برای پروژه‌های ظریف‌تر. از دیگر تفاوت ورق گرم و سرد این است که محصولاتی که از این دو ورق تولید می‌شوند نیز با یکدیگر متفاوت هستند. به طور مثال، از ورق سرد، معمولاً محصولات مفتولی، تسمه و میله تولید می‌شود. در حالی ‌که از ورق‌های گرم برای ساخت ریل‌ها، دستگاه های مهرزنی، قطعات خودرو و تجهیزات صنعتی، استفاده می‌شود.

ورق گرم از اولین مرحله، یعنی تولید، تا آخرین مرحله، یعنی کاربرد در صنایع مختلف، تفاوت‌های اساسی با ورق سرد دارد. ورق‌های سرد و گرم در شکل‌ها و ابعاد متعددی تولید می‌شوند، قیمت‌های گوناگونی دارند و نقاط قوت و نقاط ضعفشان با یکدیگر متفاوت است.

تفاوت ورق گرم و سرد

تفاوت در ابعاد

ورق‌های سیاه، معمولاً به شکل رول و در ابعاد فابریک تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند. ابعاد ثابت ورق‌های گرم که معمولاً با توجه به تصمیم کارخانه، تولید می‌شوند، عبارتند از:

  • 2000 × 6000
  • 1500 × 6000
  • 1000 × 6000
  • 1250 × 2500
  • 1000 × 2000

در کل باید بگوییم که ضخامت ورق‌های سرد، نسبت به ورق‌های گرم کمتر است و ابعاد کلی‌شان نیز با یکدیگر فرق دارد. نهایت عرض ورق‌های سرد به حدود 125 سانتی‌متر می‌رسد، در حالی که ورق‌های گرم، در ابعاد بسیار بیشتر هم در بازار موجودند.

تفاوت بر اساس مزایا و معایب

ورق سرد، سایز و ابعاد دقیق‌تری در مقایسه با ورق سیاه دارد. همچنین از جهت ظاهری نیز بسیار زیباتر از ورق گرم است. علت دقت بیشتر در ابعاد ورق سرد، فرآیند ساخت آن است. در نورد سرد، محصولات، با کیفیت و دقت بیشتری تولید می‌شوند.البته این مسئله نیز بسیار مهم است که ورق سرد فقط در شکل‌های مربع، مسطح و مدور به بازار عرضه می‌شود. همچنین، عرض آن کوتاه و سطح مقاطع آن، یکنواخت است. این مشکلات در ورق گرم دیده نمی‌شود.

تفاوت ورق گرم و سرد

این دو ورق از جهت انعطاف‌پذیری نیز، با یکدیگر متفاوت هستند. به طور مثال، ورق گرم در نورد گرم، انعطاف خود را باز می‌یابد و به شکل‌های متفاوتی تبدیل می‌شود.انواع ورق‌های گرم یا سرد، براساس ویژگی‌ها، ابعاد و سایزهای گوناگونی که دارند، مصارف متفاوتی دارند.

تفاوت ورق گرم و سرد
سخن آخر

در این مقاله، مهم‌ترین تفاوت ورق گرم و سرد را بررسی کردیم و نکات مهم آن را برای شما بیان کردیم. همانطور که اشاره شد، این ورق‌ها تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند که لازم است کلیه‌ی افراد فعال در حوزه‌ی آهن‌آلات و خریداران از آن‌ها اطلاع داشته باشند. 

تفاوت ورق گرم و سرد

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button