مقایسه ورق استیل ۳۰۴ و ۴۳۰

  • خانه / مقایسه ورق استیل ۳۰۴ و ۴۳۰

مقایسه ورق استیل ۳۰۴ و ۴۳۰

مقایسه ورق استیل ۳۰۴ و ۴۳۰ ، ورق استیل ۳۰۴ در سری ۳۰۰ بوده و ریز ساختار آستنیتی دارد. خواص مغناطیسی ندارد و به ورق استیل نگیر معروف است. ورق استیل ۴۳۰ نیز در سری ۴۰۰ بوده و خواص مغناطیسی دارد و به آن ورق استیل بگیر نیز می گویند.فولاد زنگ نزن‌ عمدتا با ویژگی هایی نظیر مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی شناخته می شوند. مقاومت به خوردگی و دیگر ویژگی هایی نظیر مقاومت در برابر به خاطر وجود عناصر آلیاژی این فولادهاست. از جمله عناصر ﺁلیاژی موجود در استنلس استیل، کروم است که علاوه بر این عنصر، عناصر نیکل، مولیبدن و…. نیز در ترکیب شیمیایی گریدهای مختلف وجود دارند.

نوع و میزان عناصر آلیاژی سبب تغییر خواص می شود. قابلیت مغناطیسی و مقاومت در برابر خوردگی دو نمونه از این خواص هستند. به عنوان مثال ورق استیل ۴۳۰ (ورق استیل بگیر) که فاقد نیکل می باشد دارای ساختار فریتی بوده و مغناطیسی است. در حالی که فولادهای آستنیتی همچون ورق استیل ۳۰۴ (ورق استیل نگیر) دارای خواص غیر مغناطیسی با ساختار آستنیت دارای خواص غیر مغناطیسی هستند.

مقایسه ورق استیل ۳۰۴ و ۴۳۰

تفاوت ورق استیل ۳۰۴ با ورق استیل ۴۳۰

رده های آلیاژی متعددی از فولادهای ضد زنگ با خواص متالوژیکی متفاوت وجود دارند. این فولادها بر حسب ساختار فازی به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. یک نوع دسته بندی خانواده های آلیاژی در استنلس استیل، بصورت عددی (با اعداد) می باشد، به عنوان مثال سری های ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ که در این بین ورق استیل ۳۰۴ از سری ۳۰۰ و ورق استیل ۴۳۰ از سریِ معروفترین و پرفروش ترین گریدهایی هستند که در بسیاری از حوزه های صنعتی کار گرفته شده اند. در ادامه، به بحث در خصوص تفاوت میان این دو آلیاژ پرداخته می شود.

مقایسه ورق استیل ۳۰۴ و ۴۳۰

مقایسه ساختار فازی ورق استیل ۳۰۴ و ۴۳۰

همانطورکه پیش تر نیز اشاره شد، ورق استیل های آستنیتی بصورت نمادین با سری های 200 و 300 و آلیاژهای فریتی و مارتنزیتی در سری های 400 معرفی شده اند. در حال حاضر معروفترین خانواده آلیاژی در بین استنلس استیل ها، فولاهای آستنیتی هستند که علاوه بر کروم دارای نیکل نیز می باشند. خواص مغناطیسی فولادهای زنگ نزن شدیداً وابسته به عناصر آلیاژی و ساختار فازی آنها است. به عنوان مثال نیکل (Ni) پایدار کننده فاز آستنیت و نیوبیم (Nb) پایدار کننده فاز فریت هستند. فولادهای آستنیتی حاوی نیکل هستند. میزان نیکل در این آلیاژها حداقل 8 و حداکثر 20 درصد می باشد. این فولادها بنا بر دارا بودن ساختار آستنیتی، غیر مغناطیسی (نگیر) هستند. اما ورق استیل فریتی سری 400 دارای مقادیر ناچیزی از عنصر نیکل هستند. اصلی ترین عنصر آلیاژی در این فولادها کروم می باشد. کروم پایدار کننده فاز فریت است. فولادهای فریتی نیز از این جهت که دارای ساختار فریتی هستند، خواص مغناطیسی دارند (بگیر هستند).

مقایسه ورق استیل ۳۰۴ و ۴۳۰

مقایسه قیمت ورق استیل ۴۳۰ و ۳۰۴

معروفترین و ارزان ترین گریدها در بین فولادهای زنگ نزن، ورق استیل ۴۳۰ است که حاوی ۱۷% کروم و ۰.۱۲% کربن می باشد. از آنجا که این فولاد نیکل و مولیبدن ندارد، از تمامی آلیاژهای سری ۳۰۰ ارزان تر است. اما ورق استیل ۳۰۴ حاوی ۱۸% کروم و ۸% نیکل می باشد. از آنجا که بهای نیکل تاثیر مستقیمی بر قیمت فولادهای زنگ نزن دارد، قیمت ورق استیل ۳۰۴ به مراتب گران تر از آلیاژ ۴۳۰ است.

مقایسه ورق استیل ۳۰۴ و ۴۳۰

مقایسه کاربرد ورق استیل ۳۰۴ و ۴۳۰

ورق استیل ۳۰۴ در بسیاری از کاربردهایی که نیاز به مقاومت به خوردگی باشد، بکارگیری می شود. همچنین برای مصارفی که خاصیت مقاومت به خوردگی در آنها مورد تقاضا نیست نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ورق استیل ۴۳۰ در مواردی بکار می رود که شرایط خورندگی شدیدی وجود نداشته باشد یا اینکه میزان خوردگی در دماهای متوسط مدّ نظر باشد. بنابراین ورق استیل ۳۰۴ در ساخت ظروف و تجهیزات مرتبط یا صنایع غذایی کاربرد بیشتری دارد، زیرا این وسایل در معرض رطوبت بوده و موادی که انتخاب می شوند باید مقاومت به خوردگی بالایی داشته باشند. همچنین ورق استیل ۳۰۴ در ساخت لوازم پزشکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این امر به خاطر می باشد که در مقابل بسیاری از مایعات بدن حساسیت زا نیست.

مقایسه شکل پذیری و خواص جوشکاری ورق استیل ۳۰۴ و ۴۳۰

ورق استیل آستنیتی استحکام کششی، داکتیلیته و چقرمگی زیادی حتی در دماهای برودتی (در دماهای زیر صفر) از خود بروز می دهد. از نظر جوشکاری و فرم پذیری، ورق استیل ۳۰۴ از هر دسته از آلیاژهای دیگر راحت تر و آسان تر تحت جوشکاری و شکل پذیری قرار می گیرد. در حالی که ورق استیل ۴۳۰ دارای محدودیت هایی در جوشکاری است. این فولاد قبل از جوشکاری می بایست پیش گرم شود (با دمای ۱۵۰ الی ۲۰۰ درجه سانتی گراد). پس از جوشکاری نیز در صورت ترد شدن منطقه جوش می بایست تحت عملیات حرارتی در محدوده دمایی ۷۹۰ الی ۸۱۵ درجه سانتی گراد قرار بگیرد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button