نبشی گالوانیزه ، انواع و خواص

  • خانه / نبشی گالوانیزه ، انواع و خواص

نبشی گالوانیزه ، انواع و خواص

نبشی گالوانیزه ، یکی از انواع مقاطع فولادی است که کاربردهای فراوانی دارد. این نبشی به دلیل دارا بودن ساختاری منحصر به فرد، مقاومت و طول عمر بالاتری در مقایسه با همنوعان خود دارد. و همین امر باعث گردیده که در صنعت ساخت و ساز توجه ویژه‌ای به آن شود. البته باید اشاره داشته باشیم که این نبشی با قیمت بالاتری هم به فروش می‌رسد.این محصول از نظر نحوه تولید و مشخصات فنی در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود که هر کدام مشخصات مخصوص به خود را دارند.

نبشی گالوانیزه

نبشی گالوانیزه

قبل از اینکه به این محصول بپردازیم، باید نگاهی کلی به ماهیت نبشی داشته باشیم. نبشی‌ها (Angle Bar) مقاطعی پرکاربرد هستند که شکلی شبیه به حرف انگلیسی L دارند. این مقاطع از دو ضلع اصلی بر هم عمود تشکیل می‌شوند. که به آن‌ها بال گفته می‌شود. نبشی‌ها از نظر جنس در انواع: فولادی، چوبی، استیل، آلومینیوم، گالوانیزه و غیره در بازار وجود دارند و به منظور اتصال قطعات مختلف و استحکام بخشی بیشتر به موقعیت‌های گوناگون پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نبشی گالوانیزه

در این میان، نبشی گالوانیزه، نوعی مقطع فولادی است که فرایند گالوانیزاسیون روی آن انجام می‌گیرد. در طی این فرایند عنصر روی با ضخامتی مشخص سطح نبشی را می‌پوشاند. این لایه باعث می‌شود که این مقطع فولادی در برابر رطوبت و خوردگی مقاومت بالایی پیدا کند. جالب اینجاست که حتی اگر این لایه به هر دلیلی دچار شکستگی یا ترک شود، باز هم این محصول خاصیت ضد خوردگی و زنگ‌زدگی خود را حفظ می‌کند. فرایند گالوانیزاسیون به شیوه‌های مختلفی روی این نبشی اعمال می‌شود. در ادامه روش تولید این نوع نبشی را با هم مرور خواهیم کرد.

نبشی گالوانیزه

نحوه تولید نبشی‌های از جنس گالوانیزه

برای تولید این محصول ، از فرایند گالوانیزاسیون کمک می‌گیرند. در طی این فرایند سطح نبشی پرسی فولادی را با لایه‌‌ای از جنس عنصر روی پوشش می‌دهند. این فرایند به دو روش گالوانیزاسیون گرم و گالوانیزاسیون سرد اعمال می‌شود. بهتر است بدانید که روش گالوانیزاسیون گرم، متداول‌ترین روش تولید نبشی گالوانیزه در ایران محسوب می‌شود.پرسینگ و فرمینگ ورق گالوانیزه هم از دیگر روش‌های تولید این نبشی به شمار می‌رود که کمتر رایج است. این روش تنها برای تولید این محصول با ضخامت بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نبشی گالوانیزه

انواع نبشی گالوانیزه

نبشی گالوانیزه براساس شیوه تولید و سایز بال‌ها در انواع مختلفی دسته بندی می‌شود که هر کدام مشخصات و در نتیجه کاربردهای متفاوتی دارند. در ادامه با انواع نبشی گالوانیزه بیشتر آشنا خواهیم شد.

انواع نبشی گالوانیزاسیون شده براساس شیوه تولید

برای تولید نبشی گالوانیزه از دو روش متفاوت گالوانیزاسیون گرم یا گالوانیزاسیون سرد (الکترولیز) استفاده می‌شود. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و بر مبنای بودجه تولید، میزان کیفیت موردنیاز و غیره انتخاب می‌شوند. براساس نحوه ساخت نبشی‌ها در دو نوع گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد دسته بندی خواهند شد.

نبشی گالوانیزه گرم

برای تولید نبشی گالوانیزه گرم، ابتدا مقطع فولادی از هر گونه آلودگی و ذرات اکسیداسیون عاری می‌شود. سپس آن را با مواد قلیایی و اسیدهایی چون هیدروکسید اسید شستشو می‌دهند. پس از پشت سر گذاشتن این مراحل و آماده سازی کامل نبشی، آن را در مخازنی غوطه ور می‌سازند که مملو از عنصر روی ذوب شده هستند. با این کار عنصر روی کاملا به خورد نبشی می‌رود. سپس نبشی گالوانیزه را از وان خارج کرده و پس از شستشو آن را با روش‌های مختلفی خنک می‌کنند.

نبشی گالوانیزه

در نبشی گالوانیزه گرم، گالوانیزاسیون به صورت عمیق اعمال می‌شود که همین امر کیفیت بسیار بالای محصول نهایی را در پی دارد. طول عمر بالا، مقاومت و استحکام بیشتر در برابر خوردگی و رطوبت از دیگر مزایای این مقطع به شمار می‌رود. هم‌چنین به دلیل اینکه هزینه‌های تولید به این روش کمتر است، نبشی گالوانیزه گرم در ضخامت و اندازه یکسان قیمتی کمتر از نبشی‌ گالوانیزه شده به روش الکترولیز خواهد داشت.

نبشی گالوانیزه سرد

برای تولید نبشی گالوانیزه سرد از جریان الکتریکی کمک گرفته می‌شود. در این روش که به نام آبکاری هم معروف است، ابتدا سطح نبشی فولادی شستشو و پاکسازی خواهد شد. سپس با عبور جریان برق از محلول‌های مخصوصی سطح نبشی با یک لایه از عنصر روی پوشش داده می‌شود. پوشش روی در نبشی گالوانیزه سرد از ضخامت کمی برخوردار است و از این رو این مقطع مقاومت کمتری هم در مقایسه با مقطع گالوانیزه شده گرم دارد. اما در مقابل کیفیت ظاهری نبشی گالوانیزاسیون شده به روش سرد بیشتر است. این نبشی سطحی براق‌تر، صیقلی و کاملا یکدست دارد.

نبشی گالوانیزه

نبشی بال مساوی و بال نامساوی

نبشی‌ها از دو ضلع به نام بال تشکیل می‌شوند و براساس سایز بال‌ها به دو نوع بال مساوی و بال نامساوی دسته‌بندی خواهند شد.در نبشی گالوانیزه بال مساوی هر دو بال از نظر اندازه و سایز با یکدیگر برابر هستند. این نوع نبشی در ایران بیشتر تولید می‌شود و موارد کاربرد آن نیز بیشتر از نوع بال نامساوی است که در آن بال‌ها اندازه‌ی نابرابر دارند.

کاربرد و مزایای نبشی گالوانیزاسیون شده

نبشی گالوانیزه از جمله مقاطع فولادی پرمصرف در صنعت ساخت وساز به شمار می‌رود. از این مقطع در بخش‌های مختلف پروژه‌های عمرانی به صورت تکی یا ترکیبی استفاده می‌شود.این محصول در پروژه‌‌های عمرانی به منظور مقاوم سازی بخش‌های مختلف ساختمان و در نقش تکیه‌گاه به کار می‌رود. هم‌چنین به منظور اتصال میان قطعات مختلف ساختمان، ساخت چارچوب‌ها، تزیینات و غیره هم از این محصول استفاده می‌شود.

بزرگترین مزیت نبشی گالوانیزه مقاومت بسیار بالای آن در برابر رطوبت و خوردگی است. به همین دلیل استفاده از آن در مناطق جغرافیایی ساحلی و مرطوب بسیار رواج دارد. هم‌چنین در ساخت سازه‌های صنعتی که احتمال استفاده از مواد شمیایی و اسیدی زیاد است، از این نبشی استفاده می‌کنند. از دیگر مزایای نبشی گالوانیزه می‌توان به مواردی چون: طول عمر بالا، کیفیت ظاهری مطلوب، استحکام زیاد، وزن مناسب، قیمت قابل قبول و غیره اشاره کرد.

قیمت نبشی‌های گالوانیزاسیون

قیمت نبشی گالوانیزه به دلیل طول عمر بالا و مقاومت بی‌نظیر آن در مقایسه با دیگر نبشی‌ها بیشتر است. البته به جز نبشی استیل. به طور کلی قیمت نهایی این محصول به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قطر، سایز بال‌ها و وزن این محصول اشاره کرد. برند کارخانه هم از دیگر عواملی است که می‌تواند روی قیمت این نبشی اثر بگذارد.

چرا که تولیدکنندگان مختلف محصولات خود را در کیفیت‌های متفاوتی تولید می‌کنند. از جمله بهترین کارخانجات سازنده نبشی گالوانیزه در ایران می‌توان به: فولاد صنعت بناب، فولاد ناب تبریز، فولاد ظفر بناب، جهان فولاد غرب، فولاد البرز ایرانیان، ذوب آهن اصفهان و غیره اشاره کرد. میزان عرضه و تقاضا، قیمت جهانی شمش فولادی، نرخ دلار، تعرفه‌های حمل و نقل و غیره از دیگر عواملی که در هنگام تعیین قیمت نبشی گالوانیزه در نظر گرفته می‌شوند.

خرید انواع نبشی

نبشی گالوانیزه، مقطعی فولادی به شکل حرف انگلیسی L است که به دلیل داشتن روکشی از جنس عنصر روی در برابر رطوبت و خوردگی مقاومت بالایی دارد. این نبشی در انواع گالوانیزه گرم، گالوانیزه سرد، بال مساوی و بال نامساوی تولید می‌شود. از جمله کاربردهای این محصول می‌توان به مقاوم سازی بخش‌های مختلف در سازه‌ها و اتصالات مقاطع مختلف صنعتی و ساختمانی اشاره کرد. 

نبشی گالوانیزه

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button