نورد سرد ورق استیل

نورد سرد ورق استیل

نورد سرد ورق استیل ، هر محصولی فرﺁیند تولید خاص خود را دارد و هر فرایندی نتیجه متفاوتی ایجاد می کند. فرآیند نورد سرد یکی از بهترین فنّاوری های تولید محصولات باکیفیت بالا است.

نورد سرد ورق استیل

نورد ورق استیل

فرآیند نورد ورق استیل فلز به معنای قرارگیری ورق در زیر یکسری غلتک نورد است . که این غلتک ها بر سطح ورق نیرو اعمال می کنند. با اعمال نیرو از ضخامت ورق کاسته می شود . و تحت تغییر شکل قرار می گیرد. و به این ترتیب با اعمال نورد سرد این امکان فراهم می شود. تا ورق فولادی برای اهداف مختلف صنعتی با کیفی سطحی بسیار خوب و در ابعاد و ضخامت استاندارد تولید شود.

نورد سرد ورق استیل

فناوری نورد سرد

نورد سرد پروسه ایست که به موجب آن ورق های فولادی همچون ورق استنلس استیل را بجای گرم کردن تا دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد، در دمای اتاق نورد می کنند. نورد فولاد در دمای اتاق با عبور از غلتک ها موجب شکل دهی ورق می شود.همچنین از عملیات حرارتی نیز برای تولیدات مسطح مانند ورق استیل به شکل کویل و اشکال پیچیده بهره می برند.

نورد سرد ورق استیل

بدین طریق ماده خام اولیه پس عبور از بین غلتک های نورد در دمایی پایین تر از دمای تبلور مجدد تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد. با اعمال عملیات حرارتی روی ورق استیل که در اثر نورد سرد ساختاری دفرمه (تغییر شکل یافته) اندازه دانه ها کاهش می یابد و استحکام نیز بالاتر می رود.هنگام اعمال نورد، ورق استیل چندین بار از بین غلتک ها عبور کند تا ضخامت یا شکل مورد نظر حاصل شود و مدت زمان آن ممکن است طولانی تر از فرﺁیند نورد گرم باشد.

مزیت های استفاده از فناوری نورد سرد

سطح پایانی صاف تر
افزایش استحکام تا ۲۰ درصد
دقت بالاتر نسبت به محصولات فولادی نورد گرم
افزایش سختی
کاهش اندازه دانه
کیفیت بالاتر سطح پرداخت نهایی
دسته های تولید کوچکتر
فرایند تولیدی کارآمد

نورد سرد باعث ایجاد ظاهری صاف و صیقلی در سطح ورق استیل می شود. ورق استیل حاصل از نورد گرم عموما با سطح تک پولیش مات (No.1) تولید می شوند. در حالی که ورق استیل مات (دو پولیش-2b) نورد سرد شده از کیفیت سطحی بهتری نسبت به ورق استیل مات حاصل از نورد گرم برخوردار است. علاوه بر سطح مات ورق استیل نورد سرد با سطوح دیگری نیز همچون براق (BA)، خشدار روکش دار (No.4)، دکوراتیو، طرح دار، دانه گندمی (EE)، میرور یا آینه ای (No.8) و… نیز تولید می شود. معمولا ورق استیل نوردی در ضخامت کمتر از 3 میلی متر تولید می شود.

نورد سرد ورق استیل

نکات مهم در نورد سرد استیل

جهت همسان بودن ضخامت ورقها در تولید  کویل به دلیل بالا بودن متراژ به این نوع نورد نیاز دارد .برای تلرانسی که در تولید لوله ها برای قطر داخلی و خارجی مورد نیاز است روش سرد نورد بهترین گزینه است . همچنین برای مقاومت به سایش متریال ورق و لوله استیل این روش نورد میتواند تاثیر بهتری داشته باشد .برای داشتن مقاومت به فرو رفتگی بالا نورد سرد گزینه مناسبتری میباشد .

نورد سرد ورق استیل

تفاوت نورد سرد و نوردگرم

نوردهای سرد و گرم تنها از نظر نوع ماشین کاری تفاوت دارند و هرد و وظیفه  کاهش ضخامت ورق ها  و فرم دهی آن را دارند. از این رو نمی توانیم این دو روش را از هم مجزا بدانیم و در واقع نورد سرد را باید ادامه روش گرم نورد دانست .

نورد سرد ورق استیل

بیشترین کاربرد نورد سرد

پر کاربردترین ورقهایی که نورد سرد میشوند  ورقهای روغنی  و دومین ورق مورد نظر ورقهای استنلس استیل هستند که هر دو در خودروسازی و لوازم خانگی استفاده بسیار زیادی دارند . همچنین ورق های استنلس استیل نیز جهت مصرف در کارخانجات صنایع غذایی ، تولید لوله استیل مبلی ، لوله استفاد مخصوص نرده و ورق های نازک مورد مصرف در نماها نیاز به انجام عملیات نورد سرد دارند . تا نهایتا به ضخامت های کم برسند . از این رو میتوانیم دقت عمل بالایی در این روش نورد داشته باشیم.

کاربرد ورق استیل نورد

از ورق های نورد سرد در مواردی استفاده می شود که سطح صاف و خوب و تلورانس ضخامتی کمی (دقت بالا در میزان ضخامت) باشد. افزایش استحکام، مزیت دیگر نورد برای فولادهای زنگ نزن ﺁستنیتی استاندارد مانند ورق استیل 304L و 316L است.علاوه بر دو گرید ذکر شده دیگر رده های آلیاژی نیز همچون ورق استیل نیز تحت فرایند نورد سرد انجام می گیرد. به عنوان مثال ورق استیل 430 (ورق استیل) نیز تحت فرایند نورد سرد تولید می شود.

ورق استیل نورد سرد معمولا در ضخامت های کمتر از 3 میلی متر تولید می شوند . در حالیکه ورق استیل نورد گرم عموما در ضخامت های بالاتر از 3 میل تولید می شوند. سطوح این ورق ها نسب به ورق های نورد گرم شده صاف و صیقلی تر می باشد. همچنین تنوع سطح پرداخت پایانی همانطورکه قبلا نیز اشاره شد در ورق استیل نورد شده بیشتر است. از آنجایی روی سطح این ورق ها کار بیشتری صورت می پذیرد دارای قیمت بالاتری نسبت یه ورق استیل نورد گرم شده هستند .

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظرات اخیر

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button