ورق استیل 410 در صنعت نفت و گاز

  • خانه / ورق استیل 410 در صنعت نفت و گاز

ورق استیل 410 در صنعت نفت و گاز

ورق استیل 410 در صنعت نفت و گاز ، ورق استیل ۴۱۰ که آلیاژی است مارتنزیتی، نقش خاصی در صنعت پالایش و پتروشیمی ایفا می کند و در موارد و موقعیت‌هایی که استحکام زیاد، مقاومت خوردگی متوسط و مقاومت در برابر حرارت مورد لزوم و مدنظر است، ماده ای ایده‌آل محسوب می شود.

ورق استیل 410 در صنعت نفت و گاز

روند پالایش نفت مستلزم رسیدگی و چاره اندیشی در خصوص مواد نیمه خورنده است . اغلب تحت فشارند. و تا دماهای فوق العاده زیاد حرارت داده می شوند. در نتیجه تجهیزات و اجزایی که یک پالایشگاه یا یک کارخانه پتروشیمی را تشکیل می‌دهند، با استفاده از آلیاژهای بادوامی ساخته شده اند که بتوانند شرایط دشوار و سخت صنعت پالایش را تحمل نموده و پایدار باشند. ورق استیل یکی از این مواد است.

ورق استیل 410 در صنعت نفت و گاز

به لحاظ وجود کروم در آن یک فیلم یا لایه نازک ارتجاعی از اکسید کروم بر روی سطح ورق استیل شکل می‌گیرد و آن را در برابر مواد خورنده بسیار مقاوم می سازد. ورق استیل ۴۱۰ که آلیاژی است مارتنزیتی، نقش خاصی در صنعت پالایش و پتروشیمی ایفا می کند و در موارد و موقعیت‌هایی که استحکام زیاد، مقاومت خوردگی متوسط و مقاومت در برابر حرارت مورد لزوم و مدنظر است، ماده ای ایده‌آل محسوب می شود.

ورق استیل 410 در صنعت نفت و گاز

معرفی ورق استیل 410

ورق استیل 410 یک فولاد زنگ نزن (استنلس استیل) مارتنزیتی بوده که حاوی 11.5 الی 13.5 درصد کروم در ترکیب شیمیایی خود می باشد. این آلیاژ فاقد نیکل بوده و به همین جهت دارای قیمت کمتری نسبت به استیل های آستنیتی سری 300 می باشد. این گرید بیشتر در شرایطی استفاده می شود که به مقاومت متوسط در برابر خوردگی و خواص مکانیکی بالا نیاز باشد. 

ورق استیل 410 در صنعت نفت و گاز

ورق استیل 410 همچون دیگر استنلس استیل های مارتنزیتی مغناطیسی بوده و دارای قابلیت سخت شوندگی به واسطه عملیات حرارتی است. عملیات حرارتی پذیر بودن استیل 410 سبب کاربرد آن در مواردی چون ابزار آلات برشکاری گردیده است. استحکام این فولاد زمانی که در معرض حرارت قرار می گیرد و دما افزایش می یابد، افت می کند. در زیر دمای صفر درجه نیز داکتیلیته مناسبی ندارد. در حالی که استنلس استیل های آستنیتی سری 300 در دماهای زیر صفر درجه نیز قابلیت بکارگیری دارند. 

ورق استیل 410 در صنعت نفت و گاز

آنالیز ترکیب شیمیایی این ورق

عنصر آلیاژی (%)استیل 410S استیل 410
کربن (C)کمترین مقدار (min)
بیشترین مقدار (max)0.080.15
منگنز (Mn)کمترین مقدار (min)
بیشترین مقدار (max)11
سیلسیم (Si)کمترین مقدار (min)
بیشترین مقدار (max)11
فسفر (P)کمترین مقدار (min)
بیشترین مقدار (max)0.040.04
گوگرد (S)کمترین مقدار (min)
بیشترین مقدار (max)0.030.03
کروم (Cr)کمترین مقدار (min)11.511.5
بیشترین مقدار (max)13.513.5
نیکل (Ni) – بیشترین مقدار (max)0.60.75
تیتانیم (Ti) – بیشترین مقدار (max)0.2
آهن (Fe)عنصر پایهعنصر پایه
ورق استیل 410 در صنعت نفت و گاز

در جدول آنالیز ترکیب شیمیایی استنلس استیل های 410 و (S) 410 ارائه شده است.گرید (S) 410 رده آلیاژی کم کربن ورق استیل 410 بوده که حاوی حداکثر 0.2 درصد تیتانیم نیز می باشد. استیل (S) 410 بر خلاف گرید 410 دارای قابلیت سخت شوندگی بواسطه عملیات حرارتی نیست و در حالت آنیل شده درای ساختار کاملا فریتی است. همین ویژگی از ترک خوردگی حین جوشکاری و بکارگیری در دمای بالا جلوگیری می کند. ورق استیل (S) 410 در برابر خوردگی و اکسیداسیون رفتاری مشابه با استنلس استیل 410 دارد.

ورق استیل 410 در صنعت نفت و گاز

ورق استیل 410 در صنعت نفت و گاز ، خواص مکانیکی آن

رده آلیاژیاستحکام کششی نهایی (MPa)استحکام تسلیم (MPa)الانگیشن (%)سختی
UTS (MPa)-minYS (%2 proof stress) (Mpa)E ( % in 50 mm)-minراکول (HR B)
4105153102580
410S4612382772
ورق استیل 410 در صنعت نفت و گاز

ورق استیل 410 در صنعت نفت و گاز ، خواص فیزیکی آن

خواص فیزیکی استیل 410
چگالی (g/cm3)7.8
دمای ذوب (C֯)1530 – 1480
مدول الاسیسیته (GPa)200
مقاومت الکتریکی (m.Ωn)570
رسانایی حرارتی (m.k / W)C ֯ 10024.9
C ֯ 50028.7
ضریب انبساط حرارتی (C ֯ / m / mµ)C ֯ 100 – 09.9
C ֯ 315 – 011
C ֯ 538 – 011.5

مقاومت به خوردگی ورق استیل 410

ورق استیل 410 در مقایسه با استیل های آستنیتی سری 300 و استیل فریتی 430 مقاوم به خوردگی ضعیف تری دارد. همانطور که پیش تر نیز اشاره شد استنلس استیل 410 مقاومت بیشتری در محیط های خورنده متوسط عملکرد خوبی دارد. این گرید در مقابل گازهای داغ، هوای خشک، بخار، مواد قلیایی، اسیدهای ملایم، آب شیرین و هوای خشک مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. در برابر اسیدهای غذایی نیز از مقاومت خوبی برخوردار است.

ورق استیل 410 در صنعت نفت و گاز

همچنین در برابر اسید سولفوریک، اسید نیتریک، استیک اسید رقیق و نفتا نیز مقاومت معقولی دارد. بیشترین مقاومت به خوردگی در ورق استیل 410 زمانی حاصل می شود که تحت فرایندهای عملیات حرارتی همچون سخت کاری و تمپر گرفته باشد و سطح آن نیز پولیش شده باشد.  

استیل 410 را می توان در آبی که کمی کلرینه شده (chlorinated water) و گاز زدایی (آب بی هوا – desaereted water) شده نیز استفاده کرد. در محیط های نفت و گاز نیز نیز در جایی که گاز زدایی شده و سولفید هیدروژن کمی دارد عمکرد خوبی دارد. با این حال این فولاد زنگ نزن فریتی در شرایط اکسیداسیون مستعد حمله کلریدی است. 

خواص مهم این محصول

ورق استیل ۴۱۰ آلیاژی است مارتنزیتی که در صورت اجرای عملیات حرارتی بر روی آن سخت می گردد. وجود ۱۲ درصد کروم در ترکیب شیمیایی کلی آن، خاصیت مقاومت خوردگی به این آلیاژ می‌دهد. ورق استیل ۴۱۰ که به خاطر استحکامش شناخته شده است، آلیاژی است ایده آل برای ساخت اجزای پتروشیمی که به طور مداوم در معرض سایش و خوردگی قرار دارند.

آلیاژ ۴۱۰ مقاومت خوردگی محدودی نشان می دهد . و از این رو می بایست صرفاً در محیط هایی به کار رود که حاوی اسید استیک رقیق یا ضعیف، نفتا یا بنزین سنگین، اسید نیتریک رقیق، اسید سولفوریک ضعیف یا رقیق باشند. در جاهایی که سولفید هیدروژن کم وجود داشته باشد، چنانچه از این آلیاژ استفاده شود، کارآیی خوبی خواهد داشت. ورق استیل ۴۱۰ در حالت آنیل شده، داکتیل و شکل پذیر یا نرم است.

Stainless Steel refinery oil palm tank.

به راحتی شکل می‌گیرد و ماشینکاری آن آسان است، اما از نظر قابلیت جوشکاری محدود و ضعیف می باشد. به منظور پیشگیری از خوردگی تنشی در اثر وجود هیدروژن، ضروری است یک عملیات حرارتی پس از جوشکاری روی آن انجام گردد. در صنعت پالایش نفت، آلیاژ استیل ۴۱۰ در وهله اول در ساختار پمپ ها، شیرهای تنظیم، سینی شیرها و برج های تقسیم کننده مورد استفاده واقع می شود.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button