ورق مخازن تحت فشار

ورق مخازن تحت فشار


ورق مخازن تحت فشار در مخازن تحت فشار ، که یکی از مهم ترین تجهیزات صنعتی هستند بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد . که تقریباً یکی از آن ها را می توان در مکان های مختلف شهری مشاهده کرد . این مخازن شامل یک محفظه ذخیره سازی برای سیالات گازی و مایعات می باشد.آنچه در مورد مخازن تحت فشار اهمیت دارد ، مقدار فشار داخل مخازن است.این تجهیزات برای شرایط عملکردی در فشار معمولی ، فشار ثابت ، فشارهای بسیار بالا و فشار فوق بحرانی طراحی می شوند.

ورق مخازن تحت فشار

گریدهای متفاوت و ویژه‌ای از ورق‌های فولادی برای ساخت و تولید انواع مخازن تحت فشار به کار می‌روند.ورق های فولادی که برای تولید انواع مخازن تحت فشار به کار می روند ، به ویژه آن هایی که برای تجهیزات فشار فوق بحرانی تولید می گردند ، باید از خواص مکانیکی و فیزیکی بسیار عالی برخوردار باشند. پایداری دیواره مخازن در این کاربردها اهمیت فراوانی دارد.

ورق مخازن تحت فشار

انواع ورق مخازن تحت فشار

ASTM A516 , ASTM A285, A573, P460 NL1, P355 NL2

ورق A516

ورق A516 یکی از انواع پرکاربرد در گروه ورق مخازن تحت فشار، می‌باشد . نوع ورق های فولادی به طور کلی از جمله مقاطع پرکاربرد فولادی هستند که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند . ورق سطحی صاف با ضخامت کم می‌باشد که از روش نوردکاری تولید شده است.

ورق مخازن تحت فشار

نورد یک فرآیند تحت فشار است که در چند سری و در دو حالت سرد و گرم انجام می‌شود. در حالت نورد گرم به دلیل اینکه دمای کاری بالاتر است ، شکل پذیری تختال فولادی آسان‌تر می‌شود.برای نوردکاری در دماهای پایین به دلیل پایین بودن قابلیت شکل پذیری نیاز به استفاده از روانکار اجتناب ناپذیر می‌باشد اما خواص مکانیکی محصول بدست آمده بهتر خواهد بود و علت این امر متفاوت بودن ریز ساختار فولاد در دو حالت کار گرم و کار سرد می‌باشد.

ورق مخازن تحت فشار

فولاد با آنالیز مورد نظر در کوره های مخصوص تولید و به صورت تختال ریخته‌گری می‌شوند و تختال فولادی برای ساخت انواع محصولات نوردکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.در روش ساخت ورق های نورد گرم تختال ها در دمای حدود ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد پیش گرم می‌شوند و وارد خط نورد که متشکل از چندین سری غلطک پرفشار است می‌شوند ، تا به ضخامت مورد نظر برسند.

تفاوت گریدهای مختلف ورق A516

ورق A516 در گریدهای ۵۵ ، ۶۰ ، ۶۵ ، ۷۰ تولید می‌شود که با نام های استاندارد A516 Gr 55، A516 Gr 60، A516 Gr 65 و A516 Gr 70 نیز شناخته می‌شوند.در بازار آهن آلات ایران گرید ۶۰ و ۷۰ ورق A516 پرفروش‌تر هستند.گرید ۶۰ این نوع ورق به‌طور متوسط ۰٫۲۴ درصد کربن و گرید ۷۰ به‌طور متوسط ۰٫۲۹ درصد دارا می‌باشد.همچنین این دو نوع گرید مقادیر منگنزشان هم با هم متفاوت است و برای گرید ۷۰ بیشتر می‌باشد . این دو گرید از لحاظ خواص مکانیکی با یکدیگر فرق داشته و گرید ۷۰ خواص مناسبتری از خود نشان می‌دهد.

ابعاد ورق A516

ورق A516 در ضخامت‌های ۴ تا ۱۲۰ میلی‌متر تولید و معمولا به شکل شیت‌های برش‌خورده‌ خرید و فروش می‌شوند.عرض این شیت های برش خورده معمولا از ۱۱۰۰ تا ۲۴۰۰۰ میلی‌متر می‌باشد و طول آن‌ها در بازه‌ی ۲۵۰۰ تا ۲۴۰۰۰ میلی‌متر می‌باشد.البته ورق قابل برش به ابعاد مورد نظر مشتری هم می‌باشد.

ورق مخازن تحت فشار

خواص و کاربرد ورق A516

ورق A516 قابلیت جوشکاری مناسب و چقرمگی بالایی دارد.مفهوم چقرمگی بیان کننده میزان انرژی است که ماده قبل از شکست می‌تواند جذب کند.در واقع مواد چقرمه قبل از شکست و فروپاشی تغییر شکل زیادی می‌دهند.به‌واسطه خواص ورق A516  کاربرد ویژه آن در ساخت مخازن بویلر و حرارتی در صنعت نفت و گاز است.

ورق مخازن تحت فشار

ورق مخازن تحت فشار ، ورق A283 

ورق A283 از سری ورق های پرکاربرد دسته ورق گرم می‌باشد که به عنوان ورق مخازن تحت فشار هم شناخته می‌شود.ورق‌های فولادی از محصولات پرکاربرد فولادی هستند که در صنایع مختلفی کاربردهای متنوع و وسیعی دارند.ورق سطحی صاف با ضخامت کم می‌باشد که از روش نوردکاری تختال فولادی تولید شده است.

نورد یک فرآیند تحت فشار غلطک‌های گردان است که در دو حالت سرد و گرم انجام می‌شود.ازجمله مزیتهای نورد در دمای بالا عدم نیاز به استفاده از روانکار حین نورد و قابلیت شکل‌پذیری مناسب‌تر آن‌ها می‌باشد.از لحاظ ظاهری و خواص، ورق های سرد و گرم متفاوت از یکدیگرند و هر کدام متناسب با خواصشان کاربرد منحصر به فردی دارند.

خواص ورق فولادی وابسته به ریز ساختار و آنالیز فولاد می‌باشد.فولاد با آنالیز مورد نظر معمولا در کوره های مخصوص تولید و به صورت تختال یا اشکال دیگر ریخته گری می‌شوند و تختال فولادی برای ساخت انواع محصولات نوردکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.در روش ساخت ورق های نورد گرم تختال ها در دمای حدود ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد پیش گرم می‌شوند و وارد خط نورد که متشکل از چندین سری غلطک پرفشار است شده، تا به ضخامت مورد نظر برسند.

تفاوت ورق A283 با ورق A516

ورق A283 از لحاظ آنالیز شباهت های زیادی به ورق A516 دارد. ورق A283 نیز مشابه ورق A516 در چند سری تولید و به بازار عرضه می‌شود.گریدهای مختلف A283 به چهار سری A283 Gr A، A283 Gr B، A283 Gr C و A283 Gr D تقسیم می‌شوند.A283 Gr C پرمصرف ترین نوع ورق A283 می‌باشند، ورق A283 مانند ورق A516 خواص خم‌کاری، جوشکاری و چقرمگی مناسبی دارند که به همین دلایل در مخزن سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق مخازن تحت فشار

این ورق در مقایسه با ورق A516 مقادیر متفاوتی کربن و منگنز دارد، در فولاد سازی تغییر اندکی از عناصر آلیاژی تاثیرات چشمگیری در خواص محصول خواهد گذاشت ، این دو نوع فولاد به واسطه آنالیزشان کاربردهای متفاوتی دارند.معمولا ورق A516 در کاربردهای حساستر صنعتی که نیاز به استحکام بالاتری هست.ورق A283 مصارف سبک‌تری دارد و معمولا برای ساخت مخازن نگه دارنده تانکر و نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق مخازن تحت فشار

ابعاد ورق A283

ابعاد ورق A283 در بازار آهن آلات مشابه ورق A516 می‌باشد.این ورق در ضخامت‌های ۴ تا ۱۲۰ میلی‌متر تولید و معمولا به شکل شیت‌های برش‌خورده خرید و فروش می‌شوند.عرض این شیت های برش خورده معمولا از ۱۱۰۰ تا ۲۴۰۰۰ میلی‌متر و طول آنها در بازه‌ی ۲۵۰۰ تا ۲۴۰۰۰ میلی‌متر می‌باشد.

تولید کنندگان ورق مخازن تحت فشار

فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اکسین اهواز، پوسکو کره جنوبی، ایلیچ اوکراین، MMK روسیه، دیلینگر آلمان، دوفرکو بلژیک، ایثار هندوستان از تولیدکنندگان مطرح می باشند .

ورق مخازن تحت فشار

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button