روش تولید آلیاژ MO40

روش تولید آلیاژ MO40

روش تولید آلیاژ MO40 ، برای اینکه بدانید آلیاژ MO40 چیست باید بگوییم که این آلیاژ در دسته فولادهایی قرار می گیرد که در برابر حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می دهند و درواقع دارای کیفیت بسیار بالایی هستند. این نوع فولاد با نام های MO40 و 4140 شناخته می شود. این فولادهای آلیاژی بر اساس استاندارد AISI ساخته می شوند و در ترکیب خود دارای عناصر کروم و نیکل هستند. گاهی اوقات به منظور حذف کروم از ترکیب MO40 از 0.2 درصد نیکل در آن استفاده می شود. دلیلش هم این است که وجود کروم در این فولاد آلیاژی باعث شکننده شدن آن می شود.

روش تولید آلیاژ MO40

روش تولید آلیاژ MO40 ، مشخصات آلیاژ MO40

از ویژگی های قابل توجه آلیاژ MO40 یا آلیاژ 4140 می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم

  • این نوع فولاد قادر است در مقابل حرارت بالا تا حداکثر 600 درجه سانتیگراد مقاومت کند.
  • آلیاژ MO40 در برابر ساییدگی بسیار مقاوم است. به همین دلیل هم از آن برای ساخت تجهیزات و قطعاتی که به صورت مداوم در معرض خطر سایش قرار دارند استفاده می شود, از جمله این قطعات می توانیم به چرخ های جرثقیل ها اشاره کنیم.
  • به دلیل سختی کم این نوع آلیاژ فولادی با استفاده از جوشکاری بر روی آنها نوعی روکش قرار داده می شود. این روش با نام روکش کاری معروف است که در طی آن یک روکش بسیار مستحکم از جنس فلزات سخت بر روی این نوع آلیاژ قرار داده می شود.

از جمله ترکیبات شیمیایی موجود در این آلیاژ فولادی می توانیم به کربن, سیلیکون, منگنز, فسفر, گوگرد, کروم, مولبیدن و نیکل اشاره کنیم.

فولاد آلیاژی Mo40

فولاد Mo40 از دسته فولادهای آلیاژی عملیات حرارتی پذیر بوده که در استاندارد DIN آلمان به نام فولاد 1.7225 معروف و در بازار ارائه می شود. دمای فورجینگ mo40 در حدود 1050-850 درجه سانتیگراد می باشد.

فولاد آلیاژی Mo40

دو عنصر کروم و مولیبدن در این فولاد باعث افزایش چقرمگی آن میشود. فولاد ۷۲۲۵ تا دمای ۹۳۲ درجه سانتیگراد کار می کند. میزان کروم موجود در این فولاد باعث افزایش مقاومت به حرارت در آن می شود.

فولاد آلیاژی Mo40

ویژگی های فولاد Mo40

فولاد Mo40 را در مقاطع دیگر مانند لوله و ورق در صفحات ورق Mo40 و لوله Mo40 می توانیم مشاهده کنیم. مولیبدن موجود در میلگرد آلیاژی 1.7225 باعث افزایش سختی آن می شود. میلگرد mo40 از دسته فولاد های آلیاژی با کیفیت و همیچنین کم آلیاژ یا میکرو آلیاژ است. فولاد mo40 در کوره های قوس الکتریکی و القایی تولید می شود. نقطه ذوب آن 1416 درجه سانتیگراد می باشد و میزان سختی آن معادل 197 برینل،207 ویکرز، 92 راکول B و 13 راکول C است.

ابتدا نمونه هایی از فولاد آلیاژی 1.7225 را در دمای 860 درجه سانتیگراد به مدت 60 دقیقه تحت عملیات حرارتی قرار می دهند و سپس در هوا خنک می کنند. فولاد 1.7225 از دسته فولادهای است که در ایران و در شهر های اصفهان، یزد و اسفراین تولید و عرضه می گردد. میلگرد Mo40 یکی از پرکاربردترین ها در ایران است که دارای مقاوت به سختی و توان کششی بالایی است.

فولاد آلیاژی Mo40

فرآیند و روش تولید آلیاژ MO40

روش تولید آلیاژ MO40 ، فولاد mo40 به فولاد کروم مولیبدن معروف است که به دلیل سختی پذیری مناسب در بین صنعت گران و مهندسان محبوب و مورد استقبال است و پس از ST37 و Ck45 پرکاربرد ترین فولاد در صنعت به شمار می آید. میلگرد Mo40 در سال های نه چندان دور توسط فولاد سازان ایرانی تولید می شد که در سال 1390 توسط اکسین اهواز در مقطع ورق نیز تولید شد. ورق Mo40 نیز به سرعت در بین فولادگران و صنعت گران مورد استقبال قرار گرفت و تقاضا برای ورق آن بالا رفت. در حال حاضر تولید کنندگان در مقطع میلگرد، ورق و شمش این فولاد را تولید و عرضه می کنند.

فولاد امو ۴۰ به ۳ صورت آنیل، فرگوته و نرمالیزه تولید می شود. در نوع آنیل این فولاد را بعد از ذوبگیری به صورت شمش تولید و در نهایت وارد خط نورد گرم و پس از فرم دهی روی بستر گسترده در فضای آزاد خنک می شود. اما در نوع فرگوته نیز پس از ذوب گیری و تولید شمش در دمای ۸۵۰ درجه سانتیگراد گرم میشود و سپس کوئنچ می شود. در نوع آخر و نرمالیزه، فولاد قبل از تخت شدن با گرم کردن آن تا دمای ۹۵۰ درجه سانتیگراد برای مدت زمان طولانی و خنک شدن در هوا نرمالیزه می شوند.

نحوه تولید آلیاژ MO40

برای تولید آلیاژ MO40 یا همان آلیاژ 4140 با استفاده از کوره قوس الکتریکی و کوره القایی تولید می شود. نکته قابل توجه در فرآیند ساخت این نوع آلیاژ فولادی این است که MO40 تولید شده بسیار نازک خواهد بود. به همین دلیل است که آلیاژهای MO40 به عنوان آلیاژهای با کیفیت شناخته می شوند.اگر بخواهیم به صورت دقیق بگوییم نحوه تولید آلیاژ MO40 چیست باید از فرآیند گرم شدن آن شروع کنیم.

روش تولید آلیاژ MO40

این فولاد بعد از گرم شدن در دمای بالای 800 درجه سانتیگراد کوئنچ می شود. سپس دوباره آن را در دمای بالای 900 درجه سانتیگراد گرم می کنند. سپس MO40 باید در معرض هوا قرار بگیرد تا خنک شود.فرآیند روکش کاری بعد از اینکه محصولات تولید شده با استفاده از آلیاژ MO40 در معرض سایش قرار گرفتند و نیاز به تعمیر داشتند انجام می شود. همانطور که ذکر کردیم این فرآیند از طریق جوشکاری صورت می گیرد.

تاریخچه چرخ دنده

قدیمی ترین مکانیسم چرخ دنده مربوط به یونانیان است نمونه ای از یک دستگاه بسیار اولیه برای محاسبه پیچیده و تقویم نجومی طراحی شده که مربوط به سالهای 100 و 150 قبل از میلاد بر می گردد. این مکانیسم شامل 30 دنده برای محاسبات پیچیده نجومی زمان بود که در واقع می توان عنوان اولین رایانه را داد. و در سال 212 قبل از میلاد توسط ارشمیدس یونانی توسعه یافت.نمونه های اولیه چرخ دنده مربوط به قرن 4 قبل از میلاد در چین است که اکنون در موزه لوویانگ چین نگهداری می شود.

کاربرد آلیاژ MO40

این نوع فولاد آلیاژی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از کاربردهای این آلیاژ را می توانید در زیر مشاهده کنید :

  • ساخت تجهیزات و قطعات صنعتی مانند غلتک سیمان, غلتک های مورد استفاده در صنعت فولاد, چرخ دنده, پیچ, میله های اتصال, مخزن فشار و…
  • ساخت بدنه هواپیما
  • ساخت قطعاتی که در برابر ساییدگی قرار می گیرند مانند چرخ های جرثقیل
  • ساخت چکش آسیاب کلینگر
  • ساخت دستگاه های سنگ شکن
  • ساخت میلگردهای مختلف
  • در صنعت خودرو سازی برای ساخت قطعات مختلفی مانند محورهای خودرو و…
روش تولید آلیاژ MO40

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button