میلگرد آلیاژی ، انوع و خواص

  • خانه / میلگرد آلیاژی ، انوع و خواص

میلگرد آلیاژی ، انوع و خواص

میلگرد آلیاژی به دلیل مقاومت بالایی که دارد امروزه در صنعت و ساخت و ساز به وفور یافت می‌شود. فولادهای آلیاژی در مقاطع مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند، میلگرد یکی از متداول‌ترین انواع فولاد آلیاژی است.

میلگرد آلیاژی

میلگرد ساده

میلگرد ساده مقطعی با ترکیب شیمیایی ساده کربنی و هندسه بدون آج می‌باشد. این میلگرد در استاندارد A1 تولید می‌شود. این میلگرد در قطرهای مختلف تولید می‌شود و کاربردهای متنوعی دارد. از کاربرد به عنوان شفت گرفته تا کاربردهای دکوراتیو از میلگرد ساده استفاده می‌شود. در صنعت ساختمان سازی ایران در برخی مواقع از میلگرد ساده به عنوان میلگرد حرارتی استفاده می‌شود که این موضوع حین وقوع حوادث می‌تواند خطر آفرین باشد.

میلگرد آلیاژی

میلگرد آلیاژی

آلیاژهای فولاد در مقاطع مختلفی از جمله میلگرد، ورق ، تسمه و … تولید می‌شوند. اما به طور کلی فولادهای آلیاژی به صورت میلگرد تولید می‌شوند. کارخانه‌های فولاد آلیاژی ایران واقع در یزد، فولاد آلیاژی اسفراین و فولاد آلیاژی اصفهان تولید کننده تعدادی از این آلیاژها می‌باشند.

میلگرد آلیاژی

میلگرد استیل

این میلگردها از جنس فولاد زنگ نزن و در گریدهای مختلف تولید می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی این آلیاژها مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون می‌باشد. کاربرد اصلی این میلگردها در ساخت تجهیزات صنایع غذایی، صنایع دارویی، بویلرها، مبدل‌های حرارتی و … می‌باشد. گریدهای پرکاربرد استیل، استیل‌های ۳۰۴، ۳۱۶، ۳۱۰، ۳۲۱ می‌باشند.

میلگرد آلیاژی

میلگرد آلیاژی ، کاربرد و مشخصات

از جمله انواع متداول میلگردهای آلیاژی، می توان به میلگردهای CK45، MO40، ST37 و ST52 اشاره کرد. در ادامه شما را بیشتر با این میلگردها آشنا می‌کنیم.


CK45

 میلگردهای CK45 که در صنعت با نام 1.1191 نیز شناخته می‌شوند یکی از محبوب ترین مقاطع در ساخت و ساز می باشند. این آلیاژ که در دسته فولادهای قابل عملیات حرارتی و کم کربن قرار دارد دارای مقاومت بالا در برابر اصطکاک، استحکام خوب و مقاومت در برابر ضربه عالی می باشد.


MO40 

این آلیاژ که به فولاد 1.7225 نیز مشهور است همانند آلیاژ CK45 در دسته کم کربن قرار داشته ولی با توجه به عناصری که در آن وجود دارد قیمت بالاتری نسبت به میلگردهای آلیاژی CK45 دارد. همچنین این میلگردها دارای شکل پذیری بیشتری نسبت به میلگردهای CK45 می باشند.

میلگرد آلیاژی


ST37

 فولاد ST37 را می توان رایج ترین و پرمصرف ترین فولاد آلیاژی در ایران به شمار آورد که برای تولید انواع میلگرد و ورق مورد استفاده قرار می گیرد. میلگردهای ST37 دارای مقدار کمی آلیاژ بوده و از این رو در صنعت با نام میلگردهای آهنی نیز شناخته می شوند.

میلگرد آلیاژی


ST52

 میلگردهای آلیاژی ST52 نیز در دسته میلگردهای پرکاربرد در صنعت می باشند که به دلیل قابلیت شکل دهی، جوشکاری و ماشین کاری خوبی که دارند بسیار موردتوجه می باشند. از دیگر خواص این میلگردها می توان به خاصیت ارتجاعی خوب و مقاومت بالا در برابر خمش و پیچش اشاره نمود.

میلگرد آلیاژی

ویژگی های میلگرد آلیاژی

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم میلگرد آلیاژی به دلیل داشتن عناصر مختلف بر خلاف میلگردهای کربنی ، دارای خاصیت های منحصر به فردی هستند. این ویژگی ها و شناخت انواع آلیاژهای فولادی می تواند کمک بسیار زیادی در رشد و پیشرفت اکثر صنایع وابسته به فولاد داشته باشد.در این آلیاژ ها عناصری مانند کبالت ، مس ،نیکل و منگنز باعث افزایش دمای موجود در آستنیت می شوند و مولیبدن، وانادیوم، آلومینیوم و سیلیکون تاثیر زیادی در قابلیت انحلال کربن دارند. 

فلزات سبک مانند کروم، تنگستن، تیتانیوم، نیوبیم و زیرکونیم  تشکیل کاربید هایی را می دهند که نقش زیادی در افزایش سختی و مقاومت فولاد دارند که در ساخت انواع فولاد های تند بر و ابزار های فولادی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر موارد گفته شده در ، سیلیکون ، آلومینیوم و کروم باعث ایجاد یک لایه اکسید محافظ در سطح فولاد می شوند که از آن در برابر تغیرات آب و هوایی و محیطی محافظت می کند. به طور کلی می توانیم بگوییم عناصر اصلی میلگرد فولاد آلیاژیِ، آلومینیوم (0.95 تا 1.30%)، بور (0.001 تا 0.003%) ، کروم (0.5 تا 18%) ، مس (0.1 تا 0.4%) ، سرب ، منگنز (0.25 تا 13%)  و نیکل (2 تا 20%) هستند . البته ممکن است آلیاژ های بسیار متنوع دیگری از فولاد تولید شود که در صنایع مختلف کابرد های متنوعی داشته باشند.

قیمت میلگرد آلیاژی

قیمت میلگرد آلیاژی همانند سایر مقاطع فولادی به عواملی همچون نرخ دلار و نوسانات آن بستگی دارد . به همین دلیل بهتر است پیش از خرید، قیمت روز این محصول را از آرتا استیل تهران استعلام فرمایید.

در اصل فولاد، آلیاژی از آهن با درصد کربن نسبتاً پایین است. اما فولاد را در انواع گوناگونی می ‌سازند که هر یک از این انواع، خواص و کاربرد خود را دارند. انواع فولاد را به چهار دسته ‌بندی کلی تقسیم می ‌کنند. این دسته ‌بندی ‌ها عبارتند از: فولاد کربنی، فولاد ابزاری، فولاد ضدزنگ و فولاد آلیاژی (در میلگرد آلیاژی استفاده می ‌شود). در ادامه به توضیح مختصری درباره هریک از این دسته ‌بندی‌ ها می‌ پردازیم.

فولاد کربنی

بیشتر فولادهای بازار از نوع فولاد کربنی هستند و کاربردهای گسترده ‌ای دارند.

فولاد ابزاری

فولادهای ابزاری که سختی بالا، ویژگی عمده آن‌ ها است، برای ساخت ابزار و اجزای ماشین ‌آلات گوناگون استفاده می‌ شوند.

فولاد ضدزنگ

فولادهای ضد زنگ نیز همان ‌هایی هستند که برای ساخت اسباب و اثاثیه منزل استفاده می‌ شوند، چرا که فرسایش آن‌ ها بسیار پایین است.

میلگرد آلیاژی

نحوه خرید میلگرد آلیاژی

محصولات فولادی مانند میلگرد را می‌توان با ترکیبات مختلف تولید کرد. زمانی که برای ساخت میلگرد علاوه بر کربن و آهن (اصلی‌ترین عناصر تولید میلگرد) از عناصر دیگری استفاده شود، می‌توان گفت از فولاد آلیاژی برای ساخت میلگرد استفاده شده است. عنصرهایی که باعث تشکیل فولاد آلیاژی می‌شوند شامل: منگنز، بور، کروم، سیسیلیم و … هستند.

میلگرد آلیاژی

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button