لوله گازی روکار ، خواص و کاربردها

  • خانه / لوله گازی روکار ، خواص و کاربردها

لوله گازی روکار ، خواص و کاربردها

لوله گازی روکار ، می دانیم که از انواع لوله های استیل (فولادی) برای جابجایی مایعات و گازها استفاده می شود. در حالت کلی لوله ها مانند سایر محصولات فولادی برای هدف خاصی تولید می شوند. لوله های گازی، از ورق‌های استیل (فولادی) گالوانیزه تولید می‌شوند و به نام لوله گازی فولادی شناخته می‌شوند. به منظور افزایش مقاومت لوله در برابر انواع خوردگی‌ و رطوبت از ورق های گالوانیزه در ساخت این لوله ها استفاده می شود. عمده کاربرد لوله ‌های گازی فولادی در پروژه‌ های انتقال گاز می باشد. لوله های گازی به ۲ دسته لوله های گازی روکار و لوله های گازی توکار تقسیم می شوند. در حالت کلی لوله گازی مزایا و مصارف زیادی در صنعت دارد.

لوله گازی روکار

لوله گازی روکار

دسته بندی متعددی برای لوله های گازی فولادی وجود دارد، اما متداول ترین دسته بندی لوله های گازی فولادی، لوله های گازی روکار و لوله های گازی توکار می باشد. محصول لوله‌ های گازی روکار به دلیل این که آسیب‌ پذیری بالاتری نسبت به لوله‌ های گازی توکار دارند، برای اجرا و راه‌ اندازی انشعابات درون ساختمان‌ ها و لوله‌کشی‌ های درون‌ شهری مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله گازی روکار

لوله‌ های روکار از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند. همچنین قیمت کمتری نسبت به لوله‌ های گازی توکار دارند و مطابق با استانداردشان، نباید برای انتقال گاز به مسافت‌ های طولانی استفاده شوند. محصولات لوله‌ های گازی به صورت آلیاژی تولید می‌شوند. مهم ‌ترین دلیل استفاده از عناصر آلیاژی در ساخت لوله‌ های گازی، افزایش مقاومت لوله در برابر آسیب ‌های احتمالی است.

لوله‌ های گازی در چهار جنس تولید می‌شوند:

فولادی

 لوله‌ های تولید شده با این جنس، انعطاف بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند. در مناطقی که رطوبت بیشتر دارند، از لوله‌ گازی فولادی گالوانیزه هم استفاده می‌شود.

برنجی

 از این جنس برای تولید انواع شیرآلات و اتصالات گازی مورد استفاده در ساختمان، بهره می‌برند.

مسی

 لوله‌ های مسی برای برخی از قسمت‌های خاص، مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته استفاده از لوله ‌های مسی در بعضی مناطق ممنوع است.

پلی‌اتیلن

 امروزه استفاده از لوله‌ پلی‌اتیلن، بیشتر از هر زمان دیگری افزایش یافته است. این لوله، معمولاً در شبکه‌ های گازرسانی شهری استفاده می‌شود.

لوله گازی روکار

استانداردهای این محصول

در کشور ما ایران، لوله گازی جزو کالاهایی می باشد که دارای استاندارد اجباری هستند. هر آنچه در شاخه گاز و لوله کشی گاز خانگی کاربرد دارد اعم از اتصالات جوشی، شیرآلات و دیگر غیره الزاما باید استاندارد داشته باشند. در صنعت گاز و پروسه گازرسانی استفاده از کالای غیر استاندارد مجاز نمی باشد و پیگرد قانونی دارد. تمامی محصولات و قطعات مورد استفاده در اتصالات گازی و لوله های گازی باید دارای چاپ استاندارد شده و کد رهگیری باشند.

لوله گازی روکار

توجه به این نکته بسیار ضروری است: صرفا داشتن علامت استاندارد غیر مرتبط با کد لوله گازی، توجیهی برای استفاده از لوله در لوله کشی گاز نمی باشد. استاندارد مربوط به لوله های گازی در حوزه تولید لوله گازی روکار کد ISIRI 3360 می باشد. خوشبختانه با نظارت سازمان استاندارد و با ملاحظه آرم استاندارد با کد استاندارد مربوطه روی لوله، شما خیال راحتی در قبال خرید لوله گاز روکار استاندارد خواهید داشت. اما شناختن بهترین لوله گازی و بهترین کیفیت لوله گازی می تواند شما را به نتیجه ی مطلوب برساند. 

لوله کشی روکار گاز یا توکار

برای پاسخ دادن به این سوال باید بدانید که تفاوت لوله گازی روکار و لوله گازی توکار چیست. لازم است بدانید هر کدام به نسبت شرایط کاربرد خاص خود را دارند و شما در این مورد حق انتخاب ندارید. در حالت کلی برای جایی که قرار است لوله کشی گاز انجام شود و نقشه ای که برای اجرای آن مد نظر قرار گرفته مهم است. به همین دلیل زمانی که خواسته شما با نیاز شما متفاوت باشد بهترین راه این است که به نیازتان پاسخ داده شود که در اجرای لوله کشی گاز بسیار حائز اهمیت است.

لوله گازی روکار

لازم به ذکر است که اجرای لوله کشی روکار گاز نسبت به لوله کشی توکار از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه تر است. اگر برای ساختمانی لوله کشی روکار اجرا شود هر زمانی که نیاز باشد می توان تغییرات و تعمیرات جزیی را انجام داد. در صورتی که اگر ساخت و ساز ساختمانی به پایان رسیده باشد اجرای لوله کشی توکار بسیار هزینه بر  خواهد بود. در این شرایط بهتر است لوله کشی روکار گاز انتخاب شود.

جمع بندی

دریافتیم که از انواع لوله های فولادی برای جابجایی مایعات و گازها استفاده می شود. لوله های گازی، از ورق‌های فولادی گالوانیزه تولید می‌شوند و به نام لوله گازی فولادی شناخته می‌شوند. لوله های گازی به ۲ دسته لوله های گازی روکار و لوله های گازی توکار تقسیم می شوند. هر کدام به نسبت شرایط کاربرد خاص خود را دارند و شما در این مورد حق انتخاب ندارید.

لوله‌ های گازی روکار به دلیل این که آسیب‌ پذیری بالاتری نسبت به لوله‌ های گازی توکار دارند، برای اجرا و راه‌ اندازی انشعابات درون ساختمان‌ ها و لوله‌کشی‌ های درون‌ شهری مورد استفاده قرار می گیرند. متریال لوله‌ های روکار از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند و قیمت کمتری نسبت به لوله‌ های گازی توکار دارند و مطابق با استانداردشان، نباید برای انتقال گاز به مسافت‌ های طولانی استفاده شوند. لوله‌ های گازی به صورت آلیاژی تولید می‌شوند.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button