ورق عرشه فولادی ، انواع و خواص

  • خانه / ورق عرشه فولادی ، انواع و خواص

ورق عرشه فولادی ، انواع و خواص

ورق عرشه فولادی ، همه ما در زندگی روزمره با انواع ورق های فولادی مواجه می شویم. از سقف خانه های ویلایی گرفته تا خودروها همگی از ورق ها ساخته می شوند. ورق انواع گوناگونی دارند که طی فرآیندها و عملیات متفاوتی تولید می گردند. نوعی از ورق، ورق عرشه فولادی است که برای ساخت و ساز کاربرد زیادی دارد. در این مقاله به بررسی مشخصات ورق عرشه فولادی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

ورق عرشه فولادی

ورق عرشه فولادی

عرشه فلزی، ورق یا صفحه فلزی موجداری است که به عنوان عرشه سقف سازه یا عرشه کف مرکب مورد استفاده قرار می گیرد. این عرشه با کمک تیرهای فولادی یا اتصالات، مقاوم می شود. هدف از بکارگیری عرشه فلزی، حفظ عایق بندی پوشش بام یا ایجاد استحکام در بتن است. ورق فولادی با هدف برپایی سازه ای کارآمد و مقرون به صرفه برای استفاده در بام یا سیستم کف، بسط و توسعه یافت.

عرشه فلزی از نسبت مقاومت به وزن (قدرت نسبی) بالایی برخوردار است که این ویژگی، باعث کاهش هزینه در برپایی سازه می شود. عرشه فلزی پلتفرم مناسبی برای سقف یا کف بتنی است. نام های بسیاری برای تعریف عرشه فلزی استفاده می شوند، منتها تمامی آن ها یک مفهوم را می رسانند. بنابراین، زمانی که هر یک از این اسم ها به گوشتان خورد قطعا مفهوم و منظور آن ها برای شما آشنا خواهد بود. عرشه فولادی صرفا اصطلاح و واژه دیگری برای عرشه فلزی است.

انواع مقاطع ورق عرشه فولادی

عرشه های B و N، دو مورد از رایج ترین مقاطع عرشه فلزی سقف هستند؛ عرشه های A و F، از دیگر انواع عرشه های فلزی سقف هستند که کاربرد آن ها در پروژه های ساختمانی خیلی رایج نیست.

عرشه  A

نوع عرشه با تیغه باریک (نوع A) ورژن قدیمی تر عرشه فلزی سقف است. عمق این عرشه “(۱ – ۰.۵) و پهنای آن “۳۶ است. همچنین فاصله بین تیغه ها تنها “۱ است؛ به همین دلیل تحت عنوان عرشه با تیغه باریک شناخته می شود. این فاصله باریک بین تیغه ها باعث می شود نوع A از صفحه ضعیف تری برخوردار باشد. از این نوع صفحه برای کارهای لکه گیری و تعمیرات استفاده می شود.

عرشه B

این مدل عرشه از رایج ترین انواع عرشه سقف است. کاربری اولیه آن ایجاد یک سیستم عایق یک تکه می باشد. از عرشه B زمانی استفاده می شود که با دهانه سقفی کمتر از ۱۰ فوت مواجه هستیم. این ورقه در دو درجه تولید می شود. سبک ترین درجه ۲۲ و سنگین ترین نیز درجه ۱۶ است. عرشه B در عمق ۱.۵ اینچ و عرض آن ۳۶ اینچ تولید می شود.

عرشه N

این نوع عرشه فلزی سقف زمانی استفاده می شود که با دهانه سقف بیشتر از ۱۰ فوت مواجه هستیم. عرشه نوع N نیز دو درجه ۲۲ و ۱۶ عرضه می شود. عمق این نوع عرشه ۳ و عرض آن نیز ۲۴ اینچ است.

عرشه HSN3

این مدل عرشه از جدیدترین انواع عرشه های فلزی سقف است که در عین شباهت های زیاد با نوع N و دو تفاوت مهم نیز با آن دارد. پهنای HSN3 32 اینچ است؛ برای نصب آن به زمان کمتری نیاز دارد. تیغه ها نیز دارای زوایای بیشتری هستند که این امر باعث می شود بریدن ورق ها از ورق های دسته ای راحت تر انجام می گیرد.HSN3 نیز مانند عرشه N زمانی استفاده می شود که با دهانه ای بالاتر از ۱۰ فوت مواجه هستیم. عرشه سقف HSN3 در دو درجه عرضه می گردد؛ عرشه سبک تر ۲۲ و عرشه سنگین تر ۱۶ است. این عرشه دارای عمق ۳ و عرض ۳۲ اینچ است .

عرشه F

عرشه F در عمق “(۱ – ۱/۲) و پهنای “۳۶ است. این عرشه در واقع عرشه فلزی سقف با تیغه متوسط می باشد. فاصله بین تیغه ها “۸/۷ – ۱ است که بالطبع باریک تر از عرشه B و پهن تر از عرشه A می باشد. این پانل استحکام بیشتری نسبت به عرشه نوع A دارد و این در حالی است که استحکام آن از عرشه B کمتر است. عرشه نوع F غالبا برای کارهای تعمیری مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق عرشه فولادی

تولید عرشه های فولادی

برای تولید عرشه ی فولادی از ورق گالوانیزه استفاده می شود. ورق های گالوانیزه به صورت رول با عرض 1000 و 1250 میلیمتر و ضخامت بین 0.7 تا 1.2 میلیمتر بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد. پر مصرف ترین ورقی که برای این کار استفاده می شود ورق با ضخامت 0.8 میلیمتر و عرض 1250 میلیمتر است که در بازار آهن به 80 بلند معروف است.

ورق هایی که برای این منظور مناسب هستند توسط کارخانه های مختلفی مانند کارخانه هفت الماس قزوین، فولاد امیرکبیر کاشان، فولاد خودرو شهرکرد و فولاد تاراز تولید می شود. نمونه های ورق های وارداتی از کشور چین نیز در بازار موجود است که می توان برای تولید عرشه فولادی از آن استفاده کرد.برای تولید عرشه فولادی از دستگاه رول فرمینگ اتوماتیک استفاده می شود. سرعت این دستگاه معمولا بین 8 تا 12 متر در دقیقه است و به کمک آن می توان در طول روز تا2500 متر عرشه تولید نمود.

رول فرمینگ دستگاهی ست که از آن برای فرم دادن و شکل دهی به ورق های فلزی از جنس های مختلف مانند گالوانیزه، استیل، آلومینیوم و آهن … استفاده می شود. فرم دادن به ورقها به کمک قالب ها و غلطک های فرم دهی انجام می شود. ورق های گالوانیزه به دستگاه رول فرمینگ وارد شده و فرم دهی می شوند. در انتهای دستگاه یک گیوتین عرشه ها را برش میدهد.

کاربردهای عرشه فلزی کف

کاربردهای عرشه فلزی کف به صورت زیر است:

  • ایجاد یک پلتفرم (سطح) کارآمد در ساختمان های چند طبقه
  • ایجاد دوام و ثبات در چهارچوب ساختمان
  • بهره مند بودن از مدلی ثابت و در جا برای بتن ریزی
  • قابلیت تحمل بارهای وارده بر ساختمان
ورق عرشه فولادی

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button