پولیش کاری ورق استیل

  • خانه / پولیش کاری ورق استیل

پولیش کاری ورق استیل

پولیش کاری ورق استیل با هدف پرداخت سطح و براق کردن آن انجام می‌شود. ورق استیل آینه ای، یکی از مقاطع پرکاربرد فولادی است. پرداخت سطح فولاد نه تنها خواص آن را بهبود می‌بخشد بلکه موارد کاربرد آن را گسترش می‌دهد.
ورق آینه‌ای، با پولیشکاری ورق استیل به دست می‌آید. در این فرآیند سطح پس از پرداخت، مانند آینه، براق و صاف می‌شود.

پولیش کاری ورق استیل

این فرآیند، پرکاربردترین روش پرداخت و پولیش فولاد زنگ نزن است. طی پولیش آینه‌ای که فرآیندی مکانیکی است، ورق فولادی خواصی بی‌نظیر می‌گیرد. سطح چنین ورقی، در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دوام بسیار بالایی دارد. مقاومت بالا در برابر خش، ترک، ضربه و تغییر دما از دیگر خواص این نوع ورق است. ورق استیل آینه‌ای را به آسانی می‌توان جوشکاری کرد یا دیگر عملیات حرارتی بر روی آن اعمال کرد.

ورق استیل | حتما شما هم قبلاً با خواص و ویژگی های انواع مختلف ورق استیل آشنا شده اید . مانند اینکه چگونه ورق استیل ۳۰۴ (گرید ۳۰۴) مقاومت خوردگی عالی دارد . یا اینکه استنلس استیل ۴۳۰ که آنیل شده و تنش آن گرفته شده سختی فوق العاده زیادی دارد.

ورق استیل

ورق استیل چگونه تولید می شود ؟ توجه به این نکته که ما از چه نوع ورقی جهت نیاز و مصرف خود استفاده کنیم مستلزم دانستن خواص و مراحل تهیه و ساخت انواع این محصولات می باشد واینکه چگونه می توان آنها را اصلاح و بهینه کرد؟ در ادامه با آرتا استیل همراه باشید .

ورق استیل چیست؟

برای مطالعه فرایند تولید این محصول مهم است بدانیم ورق استیل چیست و چه چیز آن را از فولاد و ساده متمایز می سازد؟

می توان گفت یک تعریف اساسی این است که ورق استیل آلیاژی است حاوی آهن و عناصر متعدد دیگری چون نیکل، کروم، مولیبدن و کربن.

این آلیاژ نسبت به آهن خالص یا فولاد ساده از آهن و کربن در برابر خوردگی مقاوم تر است.
عنصرهای موجود در ورق استیل یعنی نیکل ، کروم و دیگر مواد افزودنی ، یک لایه اکسیدی غیر فعال در این آلیاژ ایجاد می کنند .

سطح براق و درخشان ورق استیل نسبت به استیل یا فولاد ساده، در برابر آسیب های محیطی بسیار مقاوم است و به همین دلیل آن را ورق استیل یا فولاد زنگ نزن می نامیم.

ورق استیل

مواد خام

استنلس استیل زمانی شکل می گیرد که مواد خام نیکل، سنگ آهن، کروم، سیلیسیوم، مولیبدن و عناصر دیگر با هم ذوب شوند. این آلیاژ حاوی طیف متنوعی از عناصر شیمیایی اصلی است که وقتی با هم ترکیب می شوند، آلیاژی قدرتمند پدید می آورند.

نسبت های مختلف عناصر تشکیل دهنده ی استنلس استیل یعنی آهن، نیکل، کروم، مولیبدن و کربن تعیین کننده ی نوع استنلس استیل است.

نسبت آهن به عناصر دیگر نشان می دهد که

۱-لایه اکسیدی محافظ کننده محافظت کننده تا چه حد مقاوم است.

۲-فلز (استنلس استیل) در برابر مواد و محیط های خورنده ی خاص تا چه میزان مقاومت دارد.

۳-برخی خواص و ویژگی های مکانیکی دیگر نظیر سختی، نقطه ذوب، ضریب برشی و غیره به چه صورت هستند.


نسبت های متغیر اجزاء استنلس استیل، انواع مختلف آلیاژ استنلس استیل را به وجود می آورد. هر ترکیب ، معرف یک گرید استنلس استیل است، مثلاً  استنلس گرید ۳۱۶ یا استنلس استیل گرید ۴۲۰ و …

ورق استیل

ورق استیل را چگونه تهیه می کنند ؟

تولید کننده باید بداند و قبل از هر چیز و پیش از تولید استنلس استیل می بایست دقیقاً تعیین کند چه نوع استنلس استیل می‌خواهد تولید نماید.

ورق استیل

فرآیند تولید

۱-ذوب مواد اولیه خام

مواد مختلف استنلس استیل در یک کوره قرار گرفته و تا نقطه ذوب شان حرارت می بینند. برای ساخت مدرن استنلس استیل از یک کوره الکتریکی استفاده می شود. این فرآیند در هر جایی بین ۸ تا ۱۲ ساعت به طول می انجامد. پس از ذوب مواد، فرآیند ساخت استنلس استیل می تواند وارد مرحله بعدی شود.


۲-حذف کربن اضافی (کربن زدایی)

مواد ذوب شده به منظور حذف کربن اضافی وارد سیستم خلاء – اکسیژن-دی کربوریزاسیون (VOD) یا سیستم آرگون-اکسیژن-دی کربوریزاسیون (AOD) می شود.

در این مرحله با توجه به این که چه میزان کربن حذف شده باشد ما می توانیم انتظار تولید آلیاژ استاندارد یا گونه ای کم کربن را داشت . مثلاً آلیاژ ۳۰۴ در مقابل آلیاژ L 304 کربن کمتری دارد . فرآیند این مرحله می تواند بر استحکام کششی و سختی محصول نهایی تاثیر بگذارد.


۳-تنظیم با همزن

جهت تنظیم عالی کیفیت محصول نهایی، فولاد ذوب شده به منظور کمک به توزیع و یا حذف و اجزای خاص استنلس استیل از مخلوط مذاب، می بایست هم زده شود.

با این عمل، اطمینان حاصل می شود که استنلس استیل تولیدی کیفیت یکدست و یکنواخت خواهد داشت و از عهده تمام مشخصات و ویژگی های مورد تقاضای نهایی بر خواهد آمد.


۴-فرم دهی فلز

زمانی که استنلس استیل شروع به سرد شدن می کند یک سری عملیات فرم دهی، آن هم با نورد داغ آغاز می شود. این در حالی است که در دمای فولاد هنوز بیش از دمای کریستال شدن است وهنوز به کریستال شدن نرسیده است .

نورد داغ باعث می شود استیل زبر و زمخت گردد و اغلب برای تولید فلز بیلت (شمشال) یا شمشه (بلوم) به کار رود. برای ایجاد شمشه ها و شمشال ها در ابعاد و اندازه های دقیق، استنلس استیل می بایست تحت عمل نورد سرد قرار گیرد.


۵ – عملیات حرارتی یا آنیلینگ

برای از میان بردن تنش های داخلی و تغییر و اصلاح خواص مکانیکی استنلس استیل ، این آلیاژ می بایست آنیل گردد . یعنی ابتدا حرارت ببیند و سپس تحت شرایط کنترل شده، سرد شود .

۶-عملیات برش و شکل دهی

پس از آنیلینگ، استنلس استیل از یکسری مراحل گوناگون برش و شکل دهی عبور داده می شود تا محصول نهایی پدید آید. عملیات خاصی که جهت برش استنلس استیل استفاده می گردد بنا بر شکل و اندازه شمشال یا شش محصول نهایی مورد نظر متفاوت خواهد بود.

ورق استیل

مثلاً چنانچه ساخت صفحات ضخیم فلز مدنظر است، استیل بایست به طور مکانیکی به وسیله قیچی های فلزی بزرگ بریده شود. ضمناً جهت برش صفحات نازک تر و ایجاد شکل های مختلف می‌بایست از دستگاه‌های پانچ سی ان سی و دستگاه‌های برش لیزری استفاده شود.

ورق استیل

۷- کنترل کیفیت

تیم کنترل کیفیت متخصص حاضر در کارخانه می تواند به وسیله آزمون و تحلیل این داده ها و تاثیرات، موارد بالقوه و مستعد پیش از اتمام فرآیند، کیفیت محصول را مشخص سازند تا بدین وسیله مشتری اطمینان یابد که با کیفیت ترین سبد استنلس استیل را دریافت می کند .

ورق استیل

در ادامه این مطلب به صورت خلاصه و البته قابل ارجاع، درباره انواع ورق استیل توضیحاتی را خواهیم داد که امیدواریم این توضیحات شما را با انواع مختلف این محصول، یعنی ورق استیل به خوبی آشنا کرده و در انتخاب و خرید کمک فکری مناسبی برایتان باشد.

مراحل انجام پولیش کاری ورق استیل

  • در پرداخت سطح استیل، پس از سنباده‌زنی با گریدهای مختلف سنباده، نوبت به پولیش می‌رسد. در نهایت سطحی صاف و آینه‌ای عرضه می‌شود.
  • در مرحله اول، باید اصطکاک سطح را با استفاده از روان‌کننده کاهش داد. بدین صورت که تمام سطح استیل باید به روان‌کننده آغشته شود. سپس با استفاده از سنباده گرید ۲۲۰ سنباده‌زنی آغاز شده و تا گرید ۵۰۰۰ ادامه می‌یابد. هر ورق سنباده نیز باید به روان‌کننده آغشته باشد.
  • هر ورق بر روی دستگاه فرز قرار می‌گیرد. نکته مهم در این فرآیند، سرعت پرداخت سطح است که باید یکنواخت باشد. از طرفی نباید هیچ نقطه‌ای از ورق را از قلم انداخت.
  • پس از اتمام سنباده زنی، سطح باید پولیش شود. در فرآیند پولیش سطح باید به محلول آلومینا که ساینده است آغشته شده و سپس با استفاده از نمد قرار گرفته بر دستگاه فرز، عملیات پولیش انجام گردد.

کاربرد ورق استیل آینه ای

پولیش کاری ورق استیل ؛ به دلیل ظاهر زیبا و خواص فوق‌العاده ورق استیل آینه‌ای ، از ورق استیل آینه‌ای در بسیاری حوزه‌ها کاربرد دارد. موارد زیر از کاربردهای این نوع ورق استیل هستند:

  • کارد و چنگال
  • وسایل‌ آشپزخانه
  • شیرآلات بهداشتی
  • مصارف ساختمانی
  • روکش سقف و لابی هتل‌ها
  • کابین آسانسورها
  • تجهیزات صنایع نفت، شیمیایی و نیروگاهی
  • تجهیزات پزشکی
  • وسایل نقلیه و ماشین‌آلات تهیه موادغذایی

فرایند پولیش کاری ورق استیل در انتهای خط تولید بر روی ورق اعمال می‌شود. همچنین می‌توانید پس از خرید در کارگاه، سطح ورق استیل خریداری شده را پولیش و پرداخت کنید. قیمت سایر انواع ورق استیل مانند قیمت ورق استیل صنعتی براق نیز تحت تاثیر این فرایند قرار می‌گیرد.

پولیش کاری ورق استیل

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button