ورق در صنعت خودرو سازی

  • خانه / ورق در صنعت خودرو سازی

ورق در صنعت خودرو سازی

ورق در صنعت خودرو سازی ، صنعت خودروسازی یکی از متقاضیان عمده ورق‌های فولادی و فلزی در کشور به شمار می‌رود. ورق‌هایی در جنس‌های متفاوت در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند . و هر زمانی که در صنعت فولادی تغییری از نظر قیمت به وجود آید، صنعت خودرو نیز دستخوش تغییرات قیمتی می‌شود.

اگر نگاهی به آمارهای جهانی بیندازید، متوجه خواهیم شد که تقریبا 12 درصد از فولاد که در سطح دنیا تولید می‌شود در این صنعت به مصرف می‌رسند. یکی از مسائل مهم و مرتبط با ورق‌ها در حوزه تولید خودرو ، به کیفیت ورق‌ها برمی‌گردد. موضوعی که ما در این متن قصد داریم در مورد آن با شما صحبت کنیم ورق‌های مورد استفاده در صنعت خودرو سازی و معرفی انواع ورق‌ به کار گرفته شده در این حوزه است.

ورق فلزی

قبل از شروع مبحث اصلی‌ باید به صورت مفید و مختصر اطلاعاتی را در مورد ورق‌ به شما ارائه دهیم. ورق‌های فولادی، صفحاتی بسیار نازک هستند . و یکی از مهم‌ترین مشخصه‌هایشان کم بودن ضخامت آنهاست. ضخامت این ورق‌ها بین 0.4 تا 6 میلی‌متر می‌باشد. معمولا به صفحاتی که ضخامتی بالاتر از بازده عددی ذکر شده دارند صفحه فلزی می‌گویند.

از دیگر مشخصات ورق‌های فلزی می‌توان به نازک بودن و قابلیت شکل‌پذیری و فرم‌ دهی آنها اشاره کرد. از جمله‌ ورق‌های فلزی مورد مصرف امروزه ورق‌های فولادی هستند . که از جمله انواع ورق‌های فولادی می‌توان به ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق سیاه و لوله‌های بدون درز اشاره داشت. این ورق‌ها مزیت‌های زیادی دارند که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

ورق در صنعت خودرو سازی

دلایل استفاده از ورق در صنعت خودرو سازی

یکی از عمده‌ترین ورق‌های مورد استفاده در صنایع ، ورق‌های فولادی هستند. دلیل این امر به مزیت‌هایی بر می‌گردد که در این نوع ورق‌ می‌توان مشاهده کرد. با اینکه صنعت خودروسازی در حال حرکت از سمت سنتی بودن به سمت مدرنیته است با این حال ، بشر هنوز نتوانسته یک جایگزین مناسب برای این ورق بیابد.

ورق در صنعت خودرو سازی

ویژگی‌های بی‌نظیر فولاد

برخی از ویژگی‌های بی‌نظیر فولاد که باعث شده این صنعت یکی از مشتریان بلامنازع آن باشد به شرح زیر است:

بالا بودن دوام و استحکام فولاد

بالا بودن دوام در هر صنعتی می‌تواند با مزیت‌های زیادی برای آن صنعت همراه باشد. چنانچه فولاد و آلومینیوم را با هم مقایسه کنید شما نیز به این مساله پی خواهید برد که فولاد از ویژگی‌های مقاومتی بالاتری برخوردار است و می‌تواند به این واسطه، بسیاری از نیازهای صنعت خودروسازی را مرتفع کند.

اگر صنعتگران تولید خودرو بتوانند خودرویی با دوام بالا و قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار دهند، قادر خواهند بود به بهترین شکل ممکن رضایت مشتریان را به دست آورند. کنترل قیمت فولاد و استفاده از فولاد با کیفیت در تولید خودرو ، می‌تواند باعث شود که کارخانه‌های فعال در این حوزه از تمام تلاش و توان خود برای ارائه بهترین محصول استفاده کنند.

ورق‌های فولادی با دوام بالا نه تنها صنایع خودروسازی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند بلکه می‌توانند مزیت‌هایی را نیز شامل حال خریداران خودرو کنند. استفاده از فولاد با دوام در تولید خودرو می‌تواند باعث افزایش طول عمر وسایل نقلیه شده و هزینه‌های جانبی و مازاد را بر خریداران تحمیل نکند.

ورق در صنعت خودرو سازی ، سازگاری با محیط زیست

از دیگر مزیت‌هایی که می‌توان در مورد فولاد اشاره داشت، سازگاری بالای آن با محیط زیست است. معمولا محصولات و موادی را که بتوان چندین مرتبه بازیافت کرد و مورد استفاده قرار داد محصولات و یا مواد سازگار با محیط زیست می‌خوانند. فولاد نیز از جمله موادی است که قابلیت بازیافت داشته و می‌تواند بهترین عملکرد را در چرخه محیط زیست از خود به جای بگذارد.

این فلز در اثر بازیافت با کاهش خواص مکانیکی رو به رو نخواهد شد . و این مزیت باعث گردیده امروزه بسیاری از صنایع از حضور ورق‌های فولادی بهره ببرند.

ورق در صنعت خودرو سازی

بالا بودن امنیت در فولاد

از دیگر مزیت‌های فولاد که باعث شده در صنعت خودروسازی به وفور از آن استفاه شود بالا بودن امنیت در آن است. از جمله ویژگی‌هایی که باعث شده لقب ایمن بودن به ورق‌های فولادی داده شود به حضور خصوصیاتی همچون بالا بودن سختی، بالا بودن میزان استحکام و خواص مکانیکی آن بر می‌گردد. این فلز می‌تواند میزان بالایی از انرژی را به خود جذب کرده و از جان سرنشینان در حوادث رانندگی محافظت بعمل آورد.

ورق در صنعت خودرو سازی

بالا بودن خاصیت انعطاف پذیری

از دیگر ویژگی‌هایی فولاد که باعث شده این فلز به صورت گسترده در صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار گیرد به بالا بودن انعطاف‌پذیری آن بر می‌گردد. این خصوصیت به طراحان و تولیدکنندگان خودرو کمک می‌کند تا در قسمت‌هایی مانند کابین و یا بدنه ، عملیات فرم‌دهی و تغییر شکل را به راحتی انجام دهند و با هیچ محدودیتی در این میان مواجه نشوند.

ورق در صنعت خودرو سازی

انواع ورق در صنعت خودرو سازی

انواع و اقسام ورق فولادی در قسمت‌های متفاوت یک ماشین از جمله شاسی ، ترمز ، چرخ ، ستون ، سقف ، موتور ، صفحات بدنه و سیستم اگزوز به کار برده می‌شود. از جمله ورق‌های مورد استفاده در صنعت خودروسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

فولاد ضد زنگ

یکی از ورق‌های فولادی مورد استفاده در صنعت خودروسازی، فولاد ضدزنگ است. این فولاد از نوع آلیاژ 304 بوده و از جمله کاراترین و مفیدترین ورق‌های موجود در این صنعت به شمار می‌رود. در ساخت قسمت‌هایی مانند فویل ، سیم ، ورق‌های فولادی ، لوله و تسمه از این نوع ورق زیاد استفاده می‌کنند.

ورق در صنعت خودرو سازی

ورق گالوانیزه

از دیگر انواع ورق‌های مورد استفاده در صنعت خودروسازی ، ورق گالوانیزه است. این ورق در برابر خوردگی و نمک‌های موجود در آب از مقاومت بالایی برخوردار است. از دیگر مزیت‌های موجود در این ورق می‌توان به یکدستی در ظاهر و منعطف بودن آن اشاره کرد.ضخامت این ورق بین 0.4 تا 2 میلی‌متر بوده و معمولا در عرض‌ 800 تا 1800 میلی‌متر ارائه می‌گردد. خوب است بدانید که این نوع ورق خاصیت رنگ‌پذیری بالایی نیز دارد.

ورق در صنعت خودرو سازی

ورق‌ ASTM A36

یکی دیگر از ورق‌های فولادی مورد استفاده در صنعت خودروسازی، ورق‌ ASTM A36 است. این نوع ورق، به روش نورد گرم تولید شده و در ساخت بدنه خودرو از آن استفاده می‌کنند.

ورق روغنی

ورق روغنی نیز از جمله انواع ورق‌های فولادی به شمار می‌رود و کاربرد زیادی در صنعت خودرو دارد. این نوع ورق تحت عملیات نورد سرد تولید شده و در ساخت بدنه از آن استفاده می‌کنند. خوب است بدانید که ماده اولیه تولید ورق گالوانیره ورق روغنی است. در ساخت مقاطع چهارگوش ، ورق روغنی کارایی زیادی از خود نشان می‌دهد.ورق‌ سرد رنگ‌پذیری بالایی داشته ، قابلیت جوشکاری قابل ملاحظه‌ای را می‌توان از آن شاهد بود و گزینه بسیار مناسبی در ساخت خودروها به شمار می‌رود.

ورق در صنعت خودرو سازی

سخن پایانی

موضوع مهمی که در این متن به بحث و بررسی آن پرداختیم، ورق‌های مورد استفاده در صنعت خودروسازی بود. یکی از عمده‌ترین ورق‌های مورد استفاده در صنایع، ورق‌های فولادی هستند. این ورق‌ها مزیت‌های زیادی دارند که از آن جمله می‌توان به بالا بودن مقاومت در برابر خوردگی ، بالا بودن ایمنی ، وزن کم و قابلیت انعطاف‌پذیری اشاره کرد.

ورق در صنعت خودرو سازی

به همین دلایل است که امروز از این نوع ورق در صنعت خودروسازی به صورت گسترده استفاده می‌شود. از انواع ورق‌های فولادی موجود می‌توان به ورق روغنی، ورق گالوانیزه، فولاد ضد زنگ و غیره اشاره داشت.

ورق در صنعت خودرو سازی

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button